Archives

Hayatilah Rukun Negara!

Bangun pagi rasa tak best. Moody dah jadinya sebab semalam tidur dalam kesedihan. Gitulah jadinya kalau ada sesuatu terbuku di hati. It will affect my whole day. Haih! Whatever la.
Rasa macam nak sepak orang je sekarang. Rasa meluat dan menyampah. Geram dan marah. Bila baca berita dan dengar news pasal perhimpunan bersih tu lagi la rasa macam eeeeeeeeeeeeeeee…annoyed giler!

Video kat youtube pulak macam-macam propaganda dari kedua pihak. Yang percaya bulat-bulat tu rasa mcm nak ketuk je kepala suruh berfikir. Yang buruk-buruk mmg la digembar-gemburkan mintak simpati. Tapi yang baik-baik tak pulak nak diterimanya. Implikasi dari setiap perbuatan tu tak pulak difikirkankan. Malunya la kat negara luar. Kalau dok aussie confirm dah seme colleague dok tunggu aku sampai ofis nak tanya apa jadi dengan Malaysia. Sebabnya kat sana media mmg bias kat Anwar tu. Tuh lagi satu manusia. Aku doakan semoga Allah tunjukkan benda yang benar dan bukak hati dan mata rakyat Malaysia ni luas-luas. Pengkhianat bangsa betul. Tak habis menyusahkan Malaysia dari 1998. Dulu jual negara, sekarang pun jual negara. Lagi nak menjahanamkan negara adalah. Ko tu memang dah kaya, tak payah la konon nak bela rakyat. Bela dulu diri sendiri kat mahkamah tu. Memang takde kesan pun kalau ekonomi Malaysia ni jatuh kat family ko tu.

Bila baca cerita kononnya this one ‘C’ girl dok join perhimpunan tu then kawan-kawan dia dok sokong dan rasa dia macam hebat dan hero, lagi la aku rasa macam meluat. Dah tu last sekali nak quote plak lagu Negaraku, tapi baris pertama je. Negaraku, tanah tumpahnya darahku. Wei amoi, cuba ko nyanyi sampai habis. Dah tu cuba hayati sikit maknanya. Dan jangan lupa hayati Rukun Negara. Jangan tahu cakap jek. Aku benci dengan orang yang suka nak buat diri rasa pandai dan hebat tapi takdelah hebat sangat sebenarnya. Meh nyanyi sama-sama dengan aku meh:

Negaraku, tanah tumpahnya darahku,
Rakyat hidup bersatu dan maju,
Rahmat bahagia Tuhan kurniakan,
Raja kita selamat bertakhta
Rahmat bahagia Tuhan kurniakan
Raja kita selamat bertakhta.

Rakyat hidup bersatu dan maju tau. Rahmat bahagia Tuhan kurniakan. Bukan nak huru hara. Setakat bersatu yang tak wakil berapa persen jutaan rakyat Malaysia ni, nak huru harakan keadaan, tak payah la nak berbangga kononnya ko dah buat perubahan. Tuhan dah bagi aman damai, ko senang-senang rosakkan eh. Menyusahkan rakyat lain.

Rukun Negara hafal ke? Kat sekolah time perhimpunan baca ikrar bodoh-bodoh je sebab terpaksa? Meh sini aku ingatkan:

Kepercayaan kepada Tuhan
Kesetiaan kepada raja dan negara
Keluhuran perlembagaan
Kedaulatan undang-undang
Kesopanan dan kesusilaan

Nampak sangat ko ni rakyat derhaka. Agong dah tak bagi buat. Sultan Selangor dah warning, nak jugak. Memang patut buang negara je. Dah terjerit pekik menyusahkan orang, memang la tak sopan. Pastu marah pulak polis guna kekerasan. Dah orang tak bagi, nak buat jugak. Degil. Pastu nak marah pihak berkuasa apsal. Aku pun kalau budak degil-degil ni memang geram aku nak kutil-kutil.
Si Ambiga tu dah mengadap Sultan awal-awal, apsal tak serah jek memorandum tu? Nampak sangat la ada agenda lain.

Eeee, aku memang emo tulis post ni. Sebab aku geram tengok bangsa sendiri bergaduh, diperbodohkan, dan rakyat-rakyat Malaysia yang lain tak menghargai keamanan dan kestabilan yang kita ada ni. Buat Malaysia ‘buruk’ di mata dunia. Susahkan rakyat lain nak cari makan. Bagi kesan pada ekonomi individu toksah cakap la, ekonomi negara lagi. Media asing memang cari peluang je nak lapor yang ‘huduh’. Tak semua negara suka malaysia ni aman damai, maju tau tak.

Kenapalah kamu semua ni tak tahu menghargai dan bersyukur? Politik memang kotor. Tapi guna akal fikirlah lah wei. Sama jek puak patriot ke, bersih ke. Tuh lagi satu aku tak faham si KJ ngok tu apsal sebok-sebok nak himpun sama dgn Patriot. Saja nak provoke. Nak tambah lagi huru hara. Cemana la boleh jadi pemimpin pemuda?

Sesungguhnya saya rakyat Malaysia yang sayangkan negara ni. Cintakan keamaan dan kestabilan yang kita dah nikmati. Saya bersyukur dengan kemajuan yang ada. Kita perlu bersatu majukan negara, bukan bersatu menjatuhkan negara. Undi di tangan anda. Gunakanlah sebaiknya.

Advertisements

Indahnya hidup tanpa derita

At the moment, i’m reading this book: Indahnya hidup tanpa derita by Noor Laila Aniza Zakaria. Motivational book. The reason why I bought this book because I want something to motivate myself to be appreciative and be grateful in life. Well, it is easily said than done. Sometimes we think that we are being grateful but at the same time we are whining and complaining about our life. Semuanya seperti tak cukup, tak indah, tak sama macam orang, tak seperti yang diharapkan etc. Sometimes we get mad with others because of small things. We don’t appreciate our spouse or partner. Segala kebaikan dah tak nampak, yang nampak hanya kelemahan dan kekurangan.
It is hard to admit that we are wrong. Sometimes all the negativity come from us. Our mind set, our expectations about how life should be. When we do not get what we want or things not fall into places, we easily get frustated and started to point fingers at others and try to find reasons that is not come from our part. That is called in denial phase but that is what we always do. Muhasabah diri sangat susah untuk dibuat jika tidak dengan hati yang bersih dan ikhlas serta redha menerima segala kekurangan dan kelemahan.
This book somehow open my eyes and my mind to be grateful and appreciative. Betapa ramai manusia diluar sana yang hidupnya lebih menderita, terseksa dan tidak bahagia. Few shocking stories that your mind cannot imagine. Do you know that a 12 years old teenage girl had one child aged 3 because her father raped her repeatedly since she was 8? Sedih, sayu, pilu. I feel sympathy for her. Betapa pincangnya keluarga itu dengan ibunya yang memang membiarkan dia dirogol berkali-kali semata-mata tidak mahu menjadi janda!
Buku ini mengupas masalah isteri, masalah suami, anak, rumahtangga dan ketabahan hati wanita dengan berkongsi pelbagai episod kisah masyarakat. Kita sebagai manusia yang selemah-lemah iman kadang-kala sering tewas dengan nafsu sendiri. Sering menyalahkan takdir dan ketentuanNya tanpa kita sedari dengan mengeluh dan kurang bersyukur. Sering meminta sedangkan kita tidak memberi.
Buku ini membuatkan aku berfikir tentang maksud redha, ikhlas dan sabar. Ikhlas dalam setiap perbuatan tanpa mengharapkan balasan. Redha dengan rezeki dan ketentuanNya. Sabar dalam menghadapi ujian yang sedikit ini. Kadangkala terlalu beban dirasakan pabila berhadapan dengan ujian dari Allah. Tetapi Allah tidak akan memberi ujian kepada hambaNya jika dirasakan hamba itu tidak mampu mengatasinya. Allah itu maha adil. tetapi adilkah kita dengan Allah? Adilkah kita dalam membalas segala nikmat yang diberinya 24jam sehari ini? Jawapannya hanya antara kita dan Dia yang maha mengetahui.

Korban

Hari raya haji a.k.a Korban baru sahaja berlalu minggu sudah. Penuh aktiviti kekeluargaan. Seronok sangat dapat berkumpul ramai-ramai. Penat juga tak usah cakap. Setelah ber’silat’ bagai johan memasak untuk hari raya, sudahnya, kepenatan yang teramat melanda. Tapi sangat gembira dan lega kerana semua juadah habis. Yang tinggal hanya rendang seconet. Hilang segala kepenatan memasak. Tahun ni masak juadah raya yang biasa-biasa saja macam orang lain: Rendang daging, kuah kacang, ayam masak merah, sambal tumis, lontong/lodeh, nasi minyak dan sedikit bencuk utk makan dengan nasi minyak. Pagi-pagi raya kak ngah pula masak mee goreng mamak. Mama dan ayah datang berhari raya di sini tahun ni. Menjenguk cucu sekali. Petang raya tu ziarah mak long di Cheras. Jadual penuh sepanjang hari. Malam tu balik memang tido pengsan! Sampai weekend mama dan ayah kat sini. Sangat best. Dari minggu lepas berkumpul ramai2 jek. Sejak raya hari tu. Kakak ipar pulak balik kelmarin, makan besar lagi di Johnnys Alamanda. Seronok kumpul ramai-ramai ni. 🙂

Cakap pasal korban, banyak benda sebenarnya yang boleh diulas. Korban rasa, korban lembu, korban cinta, korban masa, korban hati, korban segalanya la. Di usia perkenalan dengan encik suami yang dah menjangkau 10 tahun bulan lepas, memang banyak benda yang terkorban dan dikorbankan. Terutama korban rasa dan masa. Perit, namun sentiasa positif bahawa akan berhasil segala pengorbanan itu akhirnya. Sabarlah! Cinta memang memerlukan pengorbanan. Tapi jangan sampai terkorban body pulak! Zaman sekarang ni, macam2 kes. Seorang teman berkongsi, teman yang baru dikenali 3 minggu sudah ajak ke bilik tidur! Uih, nak luruh jantung dengar. Berani sungguh. Di mana salah silap ibu bapa yang mendidik kita sampai anak-anak sekarang berani sebegitu? Semoga temanku dikuatkan imannya. Kalau berkorban demi cinta sebegitu sekali, aku rasakan itu tindakan yang tidak bijak.

Tapi sebenarnya sejauh mana kita berkorban untuk Pencipta kita? Yang memiliki segalanya. Yang berhak sepenuhnya terhadap kita. Segala korban yang kita buat selama ni, kebanyakannya untuk diri sendiri dan manusia lain. Kalau harus berkorban tidur setiap malam untuk tahajud kepadaNya bagaimana? Memang tak terbuat oleh kita yang punya iman senipis kulit bawang ni. Berkorban masa untuk wirid, tahmid kepadaNya. Di situ kayu ukur yang harus kita lihat sebenarnya untuk mengajar diri erti pengorbanan sebenar. Tuhan yang telah memberikan banyak nikmat kepada kita hambaNya tapi sering saja kita lalai dan leka. Mahu berkorban tenaga dan masa sedikit untuk beribadat pun payah. Terlalu banyak urusan keduniaan yang ingin dikejar. Yang nampak pada zahirnya, itulah dia, kita buat ibadat korban haiwan ternakan yang disaksikan banyak mata. Tapi hakikatnya, banyak lagi ibadah ‘korban’ yang boleh kita buat. Kenapa aku saja letak korban tu dalam kurungan sebab aku rasakan sebagai manusia moden hari ini, kita terlalu mementingkan duniawi untuk survival kita jadi hal-hal untuk ibadah sering terkorban seiring masa. Rugi bukan? Pakcik aku pernah berpesan, jangan jadi orang yang rugi sewaktu di akhirat. Sentiasalah berwirid dan beristighfar. Juga selawat ke atas nabi besar junjungan kita. Kerana itu semua adalah bonus extra untuk kita tidak merasa rugi di akhirat kelak. Wallahualam.

p/s: Aku sentiasa mahu jadi lebih baik dari hari ini.

of trust and love

I spent my weekend with my dear sister in law, Husna in Sydney. Visited her new called ‘home’. She just started her degree of accountancy in University of New South Wales last month. So, as a good sister, it is part of my duty to make sure she is ok with her new place and surroundings.  She stayed at a homestay of Indonesian family. They were nice. I met most of her housemates and we had a great chat together. 16 peoples live in that house including the owner. An old Indonesian couple, Tante Laila and Om Rasyid. Big house with a big heart! 🙂

Had long and deep conversation with my dear sister and somehow I can feel the connection between us. I mean in more trusted way. The trust that made her spilled out her ‘skeleton in the closet ‘ as I shared my concerned, experienced and grief. I think we should not being judged by our past and mistakes. Mana ada manusia yang tak pernah buat silap. I think by doing mistakes, it will give us more experience for survival in the future. How our curiosity somehow will taught us great lessons of life. It is true that one of my friend said, being here in the foreign country we must try to learn 3 major things: academics, life survival and religion. Regrets will only make us sinked in grief. We should try take things positively and used the experience wisely. Having said that,  I just hope that she is wise enough to deal with life here. Know which is bad and good. Yang penting, menjaga nama baik keluarga dan tau batas-batas agama.

For two days we went for a sight seeing and shopped around. Enjoyed food together especially sushi! hehe. I’m glad that I spent the weekend with her. Helped her to buy her bike and winter clothings. I love shopping!!! Her new bike nearly AUD600. Excellent condition. Nice bike to have. Well, her place to uni is a bit hilly so she needs bike with gear and all. For 3 years, it is a good investment I guess.

She will be coming to Canberra to visit me soon during Easter break. Can’t wait to meet her again. Sayang diknun!:-)

Out of the box

Have not been blogging for few days due to emotional breakdown. I am quite emotional person. Used to be very emotional. Through the years, I try to be more rational and get over my sad feelings quickly. Sometimes it works, sometimes don’t. Well, I am just a human.

Last few days I watched Oprah on tv during my lunch break. I love Oprah. She always give me motivation and inspiration to be a better person in this world. Independent, strong, confident, wise and  etc. I guess the talk show really gives impact on me and my life. It is important to have the confident within yourself in order for you to move on, compete with others in this challenging world.

I am not a risk taker and I know my self-confidence is quite low. I know in future I have to be more confident in order for me to teach students in the uni. I am quite scared to think of the huge responsibilities later on. Tutoring is different. Demonstrating is not as serious as teaching. Giving real knowledge to others. A noble thing. I do not want to give my student a wrong information. Apart from that, I am not that strict person.  am quite soft hearted person. I hope my students dont give me a hard time. hehe. I dont like to scold people or be tough. I am quite lenient actually. I might use a lot of psychology to tackle my students. I guess. hehe.

Back to the confidence subject, whenever you feel demotivated or frustated with life, it is good to do something ‘out of the box’ to boost or gain back your confidence. Besides that, you will look at the matter from different perspectives and will be more appreciative and grateful with what you have. For instance, sky diving. It is a risky and scariest thing for most people. You have to trust other people to guide you in order for you to survive the task. And it took a big courage to jump from a plane at 15,000 feet in the air! Most people dont dare to try it. But once you try it, your perspectives will change. You will feel like nothing in this world that you cannot do! Most of the volunteers feel the same way. They feel much more confident with themselves. Feel like a new person just emerged from themselves. Like they have been hiding before this. I think I want to try sky diving one day. Lets just try paragliding first. See whether I can up to the challenge or not. hehe. :p

The truth is sometimes you just get tired with your life. And certain things are so annoying. Most of the things is uncertain. Everything is just not right for you right now. I just feel like I am at the lowest part of my life. You know you have to move on but you just dont know how. The harder you try, the worst it becomes. You don’t want to quit but the pressure is too much to handle. And the decision is not yours to decide. As you are dealing with so many people in your life, things are just too complicated. Let’s pray for a better tomorrow. I just hope that my spirit will keep me going on for a little while. Hang on there dear!

p/s: I might find new activities to challenge myself. Maybe Kickboxing will do.:-)

Syukurlah!

Semlm update blog yg lagi satu. Biasala kalau nak berjiwang2 bagai.hehe.Gemini ni kan bole ada dua personaliti. Split personality gitu.hehe.Scary tak?:p

mm, hidup ni perlu byk bersyukur. Setuju? tapi sebagai manusia kita selalu lupa nikmat Allah berikan dan selalu mengeluh.Dan aku paling takut kalau Allah bg kufur nikmat kat aku. Mintak dijauhkan. Tapi bila kita selalu rasa tak cukup and selalu tak puas hati, bukankah tanda2 kufur nikmat tu?Semacam tak redha. Sebagai manusia, aku tahu aku tak sempurna mana. Iman pun senipis kulit bawang mungkin. Tak tahu mana letaknya di sisi Allah. Cuma aku harap aku dapat jadi muslim yg lebih baik setiap hari. Menjauhi larangan dan menjalankan suruhanNya.Sentiasa mensyukuri setiap apa yang diberi. Redha dengan segala dugaan dan musibah. Tabah menghadapi ujian dariNya. Selalu org kata, Allah bagi dugaan pada hamba yang disayangiNya. Tapi kalau kita sendiri sedar yang kita bukan mukmin yang sempurna, adakah kita hamba yang disayangiNya?

Dan untuk itu, aku sering muhasabah diri. Paling takut bila mengingatkan mati. Sebagai orang Islam, wajib ingat mati. Aku sangat takut kalau Allah cabut nyawa aku dan waktu itu tak sempat bertaubat dan tiada keimanan. Nauzubillah! Mintak dijauhkan. Aku sentiasa berdoa yang aku akan mati dalam nikmat iman dan Islam. Tetapi persediaan ke arah mati itu masih jauhhh dari sempurna.

Mungkin seiring usia, manusia akan lebih bertanggungjawap dengan setiap perbuatan dan tingkahlakunya. Manusia akan menilai setiap apa terjadi atau berlaku dan ambil iktibar dan pengajaran. Manusia juga sentiasa mahu berubah kearah kebaikan. Dan seiring usia ku, tahun  baru, pertambahan ulangtahun perkahwinan kami, aku juga mahu berubah kepada yang lebih baik. Sudah tidak betah mahu pakai yang ketat2. Walaupun aku suka sarung longsleeve tshirt dan jeans setiap hari. Sekarang aku sentiasa mahu pakai blouse yang labuh2 dan longgar. Sedikit2. Masih byk baju diwardrobe aku yang sgt ‘remaja’. Tidak sesuai dengan title ‘isteri orang’ ini. Mungkin kerana badan agak gebu skrg. Rasa tidak selesa menonjol sana sini. Tapi mungkin Allah berikan semua ini utk aku berfikir dan menilai.

Pengalaman menjadi isteri doktor housemen yang baru bertukar department benar-benar menguji kesabaran aku. O&G memang sangat2 sibuk. Tetapi yang aku tidak faham kenapa sampai hati pihak pengurusan membuat jadual sebegitu rupa seolah2 doktor-doktor muda ini bukan manusia tetapi robot. 2 minggu kerja tanpa cuti (HO memang takde cuti langsung ok, nak cuti kena apply. no public holiday, no weekend holiday, cuti hanya 2 hari sebulan. itu yang dibenarkan.tolak dr cuti tahunan). 14 hari harus bgn seawal jam 6 pagi dan pulang selepas jam 10malam. dengan keadaan wad yg sibuk dan kadang2 tiada waktu makan untuk suami ku dan kdg2 mengganggu urusan solatnya!Bayangkan sampai dirumah hampir jam 11mlm. masa itulah yang digunakan untuk berehat, bermesra bersama keluarga yg sudah hampir mahu tidur dan harus ‘charge’ energy untuk bertugas keesokan hari. Kejam kan? Suamiku sampai kena gastrik akibat sering skip makan. Kalau doktor dah sakit, sapa yang nak rawat pesakit. Sila jaga kebajikan pekerja. Dan setelah di’tagging’ 2 mgg sebegitu, oncall pulak tak berhenti2 selang sehari. 3kali seminggu oncall. Giler! hanya separuh minggu bermalam dirumah. itupun bermalam dihospital bukan tidur sgt. Aku marah dan kecewa sebab aku bukan punya byk masa untuk diluangkan. Aku perlu pulang ke Australia. Tapiiiiiiiii…itulah yang aku cakap tadi. Kita selalu tak bersyukur kan? Selalu mengeluh. Aku bersyukur kerana Allah bg pekerjaan untuk suamiku. Ada rezeki kami di situ. Dan aku juga tahu semua kerja susah. Tapi manusia lain yang menyusahkan manusia lain. Itu yang aku marah. Aku juga bersyukur sekurang2nya aku dapat menatap wajah kesayanganku setiap hari wpun komunikasi kami sgt2 terhad. Itu semua aku tak dapat bila berjauhan.Dan aku bersyukur kerana dapat melayan makan pakai suami sepanjang aku berada di sisinya dan tidak buat perangai! Kalau dulu, pasti rajukku panjang kerana tidak dilayan. Sekarang bukan aku tak dahagakan kasih sayang dan belaiannya, tapi aku simpan segala rasa sebab aku tahu tuntutan kerjanya yg memaksa dia bersikap begitu. Inilah bibit-bibit kepahitan yang terpaksa kutelan bersuamikan doktor. Masa berharga banyak hilang. Tapi aku bersyukur kerana aku tetap punya suami yang sangat sayangkan aku. Punya keluarga dan keluarga mertua dan rakan-rakan yang memenuhi segala masa yang terluang sepanjang cuti. Punya anak buah yang byk ragam dan comel. Semua itu melenyapkan rasa ketidakpuashatian aku terhadap kekurangan curahan masa sang suami. Dan aku semakin boleh adapt dengan cara kerjanya. Bukan senang jadi isteri doktor tau! Lagi2 dengan isteri yang manja macam aku.

Jadi moral of the story, kena sentiasa bersyukur dengan segala apa yang diberi dan selalu muhasabah diri. Adalah hikmahnya tuh!:-)